Förbered ditt personliga uttalande för ansökningar till forskarskolor

Nästan alla doktorandprogram och många magisterprogram i psykologi kräver att du lämnar in ett personligt uttalande som en del av ansökningspaketet. Enligt min erfarenhet av att ge råd till studenter och att fungera som dekanus för forskarutbildningen i många år är det få saker i ansökningsprocessen som orsakar studenterna så mycket oro och föranleder så många frågor.

Varför så mycket oro? Det finns flera orsaker. För det första har det som vi generellt kallar det personliga uttalandet olika namn vid olika institutioner: ”målbeskrivning”, ”syfte och intressen” och en mängd andra termer. För det andra har institutionerna olika krav på längd och specifika ämnen. För det tredje måste du skriva det från grunden, till skillnad från ditt betyg (som registratorn skickar), dina rekommendationsbrev (som andra personer skriver) och eventuella nödvändiga provresultat (som testinstitutet skickar).

Här är svaren på studenternas fyra vanligaste frågor.

Är det personliga uttalandet viktigt?

Absolut ja. Sammanfattningar av forskning om vad som är viktigt i ansökningsprocessen, särskilt för doktorandprogram, visar att motiveringen spelar en nyckelroll i antagningsbesluten – ofta viktigare än sådana standardinstrument som ditt GPA och dina GRE-poäng. Antagningskommittéerna är verkligen uppmärksamma. Varje program i APA:s (2018) Graduate Study in Psychology ger en värdering av betydelsen av statement of purpose, så att du kan kontrollera för dina målprogram. Det är här du visar din:

• Passande för programmet.
  • Särskilt önskvärda kvalifikationer.
  • Klarhet i planerna.
  • Förmåga att skriva.

Använder jag samma för alla?

Absolut inte. Anpassa ditt uttalande för varje program som du ansöker till. Varje program kommer att ge en kort beskrivning av vad de vill ha i den sökandes motivering, längd och ämnen. Ett program kanske vill ha 500 ord som täcker ämnena A, B och C. Ett annat program kanske vill ha 1 500 ord som täcker ämnena A, B, D och E. Var uppmärksam på dessa direktiv. Om jag som programledare vill ha det sistnämnda och du ger mig det förstnämnda har du just gjort dig själv en stor otjänst – och irriterat mig. Om du söker till många program, gör ett litet kalkylblad som visar vad varje program vill ha i uttalandet. Jämför sedan dina skräddarsydda uttalanden med kalkylbladet.

Vad ska jag inkludera?

Trots de sistnämnda råden om att skräddarsy frågar många program om liknande ämnen. De vanligaste ämnena omfattar dina yrkes-/karriärplaner, akademiska mål i samband med ett visst program, forskningserfarenhet och annan tillämpad erfarenhet (t.ex. praktik). Doktorandprogrammen (men vanligtvis inte masterprogrammen) frågar ofta efter ditt intresse för eller din passform med vissa fakultetsmedlemmar (bara två eller tre – inte alla). Naturligtvis har detta samband med dina mål och fakultetsmedlemmarnas expertområden/forskningsområden.

Då dessa ämnen förekommer ofta i programmens förfrågningar, är det en användbar strategi att utveckla ett standardutlåtande som täcker de sistnämnda ämnena. På så sätt behöver du inte börja från början för varje program. Först måste du skapa en standarduttalande förklaring, det gemensamma uttalandet. Få det i god form. Anpassa det sedan efter behov för olika program.

Du bör säkert ha ett stycke eller två som fokuserar på vad du vill göra när det gäller karriärmål, akademisk specialitet och forskningsintressen. Och gå igenom dina erfarenheter för att se vilka som kan särskilja dig och göra dig särskilt attraktiv som kandidat. Kanske har du ett starkt forskningsresultat, en exceptionellt meningsfull fälterfarenhet eller några avancerade kurser på grundnivå. Kanske alla tre.

När du skriver om dina mål och erfarenheter ska du sträva efter precision och detaljer. Undvik generiska uttalanden (”Jag har mycket forskningserfarenhet”, ”Jag har gjort en praktikplats”). Ge detaljer i den mån utrymmet tillåter det. Vad exakt gjorde du i din forskning och vad lärde du dig av den? Vad innebar din praktik och vad lärde du dig av den?

När vi ändå talar om vad du ska ta med, kan vi också nämna några saker som du inte ska ta med. Norcross och Sayette (2016) kallar dessa för de 3 H:na: humor, överdrift, otur. Inga skämt eller roliga historier i det personliga uttalandet. Se upp för överdrifter i ditt uttalande: Jag är den mest kvalificerade; jag hade det bästa huvudämnet; jag har aldrig mellanmänskliga konflikter. Och beskriv inte din egen depression, ditt missbruk eller dina familjeproblem. Appleby och Appleby (2007) inkluderade sådana punkter bland sina ”dödskyssar” för sökandes personliga uttalanden.

Läser du det åt mig?

Svaret kommer att variera beroende på olika fakultetsmedlemmar och din relation till dem, men många kommer gärna att hjälpa till. Be dock inte en fakultetsmedlem att läsa ditt första grova utkast. Få det rensat upp. Inga halva meningar, inga stavfel. Din institution kanske har ett skrivcenter som kan vara till hjälp. När du har fått det i ganska bra skick kan du be en fakultetsmedlem om feedback.

För att avsluta, korrekturläs ditt uttalande innan du trycker på skicka-knappen. Kom ihåg att det används delvis för att utvärdera din skrivförmåga.

Se den här kostnadsfria videoserien för mer information om ansökningar till forskarskolor.

American Psychological Association. (2016). Graduate study in psychology: 2017 edition. Washington, D.C.: Author.

Appleby, D.C., & Appleby, K.M. (2007). Hur man undviker dödens kyssar i ansökningsprocessen till forskarskolan. Eye on Psi Chi, 11(3), 20-21.

Norcross, J.C., & Sayette, M.A (2016). Insider’s guide to graduate programs in clinical and counseling psychology: Revised 2016/2017 edition. New York: Guilford.

Om författaren

Thomas P. Hogan, PhDThomas P. Hogan, PhD, är professor i psykologi och framstående universitetsstipendiat vid University of Scranton, där han var dekan för forskarutbildningen och forskningsledare i tio år. Han var tidigare biträdande vicekansler för forskarutbildning och professionella program vid University of Wisconsin-Green Bay.