Recenze hry Brass Tactics:

Když byl Oculus Rift v roce 2016 poprvé uveden na trh, objevila se malá hra AirMech Command. Na svou dobu byla docela dobrá, zejména s ohledem na to, že se zpočátku hrála jen s gamepadem, a umožnila nám zažít pohlcující způsob hraní hry s pohledem shora, jako bychom byli generálem v oblacích. Nakonec se dočkala podpory ručních ovladačů a je stále docela solidní, ale při zpětném pohledu nikdy nevyužila potenciál tohoto média naplno.

Nyní tu máme Brass Tactics od Hidden Path Entertainment. Poprvé jsme si hru zahráli loni na GDC, o pár měsíců později jsme viděli následnou ukázku a teprve minulý týden se nám dostala do rukou free-to-play varianta v režimu Arena, ale nyní, když je plné vydání za rohem, můžeme s klidným svědomím říct, že Brass Tactics je dost možná nejlepší RTS, jakou jsme zatím ve VR viděli. To, co Landfall dělá pro akční hry založené na taktice v reálném čase, dělá Brass Tactics pro trh RTS ve VR.

Pro fanoušky tohoto žánru má téměř vše, co byste chtěli. Unikátní steampunkové prostředí slouží jako kulisa pro překvapivě solidní kampaň, která se může pochlubit přibližně 4-6 hodinami obsahu. V celé hře najdete více než 20 různých velmi detailních a rozmanitých map, několik armád na výběr s rozvětvenými cestami k vylepšování jednotek a směs kooperativního i kompetitivního multiplayeru.

Před hrou Brass Tactics se zdálo, že se VR RTS hry snaží co nejvíce zředit zážitek, aby chrastily „interakcí“, ale zmenšily „funkce“, takže se z nich stala spíše MOBA než pravověrná RTS. Nedávné příklady jako League of War a Skyworld spadají do této kategorie. Brass Tactics se však podařilo zachovat hloubku a komplexnost, kterými je tento žánr známý.

Každý zápas začíná zpravidla stejně, protivníci začínají na opačných koncích mapy a vznášejí se jako avataři Oculus poblíž svého domovského hradu. Malé sběrné jednotky shánějí krystaly a zlato, hlavní suroviny ve hře Brass Tactics, které lze použít ke stavbě struktur, spawnování jednotek a vylepšování království.

vr brass tactics recenze screenshotu 1

Po celé mapě jsou rozmístěny kruhové uzly, které lze obsadit umístěním jednotky poblíž a po jejich obsazení můžete dosáhnout na umístění vyvolávací věže. Jakmile je věž postavena, tímto způsobem se spawnují nové jednotky. Jedná se o chytrou mechaniku, protože to znamená, že zastavit se a seskupit všechny své struktury na domovské základně nepřipadá v úvahu – jste nuceni se rozprostřít do herního světa, abyste vytvořili jednotky a rozšířili své síly. Přílišné roztažení je velmi reálný a pravděpodobný scénář.

Každý nový odemčený region vám také přináší více sběračů surovin, takže čím více věží máte, tím více surovin za minutu nasbíráte, což znamená, že můžete rychleji postavit více jednotek. Je to velmi uspokojivá herní smyčka a skutečně vás motivuje k flexibilitě na celé mapě.

Způsob, jakým se vlastně pohybujete po samotné mapě, je opravdu kreativní. Položením rukou na stůl, který působí jako obří stolní herní deska, se po něm můžete přetahovat nebo jej zvedat a spouštět pro lepší pozorovací úhel. Jakmile si to osvojíte, můžete po mapě posouvat pohybem zápěstí a rychle se tak dostat do zapomenutých koutů.

Jelikož se váš avatar od samého začátku vznáší nad mapou, znamená to, že neexistuje žádná mlha války, která je obvykle základem RTS her. Místo toho vývojáři ze studia Hidden Path neformálně zavedli termín, který jsme od nich slyšeli pod názvem „mlha pozornosti“, což je unikátní záležitost pro VR. Mapa je vždy viditelná po celou dobu, ale vzhledem k tomu, jak je hra pohlcující a vtahující, nakonec zapomenete na oblasti, které nemáte bezprostředně před sebou – tudíž místo toho dojde k zamlžení vaší „pozornosti“.

brass tactics screenshot recenze 7

Každá mapa má sama o sobě velmi výraznou osobnost a vyžaduje různé strategie. Některé jsou velmi přímočaré s otevřenými oblastmi prahnoucími po odehrání bitev, zatímco jiné jsou členitější a rozmanitější. Zápasy obvykle trvají plus mínus kolem 20 minut, ale pokud jsou obě strany vyrovnané, může se konec hry odehrávat velmi pomalu. Když se ve vrcholné závěrečné bitvě utkají obléhací tanky, draci a jednotky o síle půl tuctu těžce obrněných raketometčíků, může to být velmi, velmi rychle epické.

Největším nedostatkem zážitku ve srovnání s jinými moderními RTS hrami je, že samotné jednotky postrádají trochu nuancí, které byste mohli hledat. Jednotky si můžete individuálně vylepšovat na hlavní základně, ale při jejich skutečném používání nebudete moci používat různé zbraně, krýt se, klást pasti a další věci, které vám umožňují taktičtěji koncipované RTS hry. A absence „skutečného“ budování základny eliminuje část personalizace, takže každý zápas nakonec působí z větší části matně stejně.

Kampaň je mnohem robustnější, než jsem čekal, ale není to důvod, proč by si lidé měli tuto hru koupit. Je to skvělý úvodní zážitek, ale multiplayer je to, kde to opravdu zpívá. Hrát kompetitivně je prostě výborné. Vzhledem k tomu, že viditelně vidíte avatara nepřítele, jak skenuje po mapě, můžete přesně určit, kde je zaměstnána jeho pozornost, což dělá obchvaty mnohem napínavějšími a střety tváří v tvář se tak stávají také mnohem intenzivnějšími.

Kooperativní multiplayer je také skvělá zábava, pokud chcete raději spolupracovat, ale mám pocit, že právě kompetitivní režim je to, co pomůže této hře opravdu vyniknout.

Brass Tactics je velký krok vpřed pro RTS hry ve VR. Hmatový pocit ze zvedání, řízení a interakce s jednotkami pomocí vlastních rukou je vynikající a kombinace hry pro jednoho hráče i kooperativního a kompetitivního multiplayeru dává dohromady jednu z nejbohatších strategických her, které jsme zatím viděli. Postrádá sice určitou hloubku a komplexnost svých moderních protějšků bez VR, ale kompetentnější a poutavější RTS ve VR byste v současnosti těžko hledali.

Brass Tactics je nyní k dispozici na Oculus Home pro Oculus Rift. Přečti si naše pokyny k hodnocení hry, kde najdeš více informací o tom, jak jsme dospěli k tomuto hodnocení.