ENTRADA BOOK REVIEWS

Alpha Readers vs. Beta Readers

Du har slitit över din älskade roman i dagar, veckor, månader eller till och med år. Eftersom du har arbetat för att finslipa din berättelse efter bästa förmåga är nästa steg att söka testläsare. Om du är ny i skrivandet kan de etiketter som tilldelats dessa hjälpsamma testläsare vara lite förvirrande. Låt oss därför börja med grunderna.

Vad är en Alpha Reader?
Det finns skillnader mellan alfa- och betaläsare. Betaläsare ger en djupgående utvärdering av din nästan färdiga roman. De är en av de sista hopporna du hoppar igenom före publicering. Betaläsare visar dig hur din potentiella publik kommer att uppfatta ditt verk. Vissa författare använder betaläsare som en sista granskning före publicering. Alfa-läsare kommer dock långt före det. Alfa-läsare läser vanligtvis det första utkastet till din bok i etapper. De kan läsa hela det första utkastet på en gång, läsa några kapitel allteftersom du skriver dem och/eller läsa de kommande faserna av ditt bokutkast. Alfa-läsare ger mer av en kritik än en publik uppfattning. De letar efter plotthål, karaktärsfel och underutvecklad leverans. Interpunktion och grammatik kan komma i senare utkast, men till en början ska din alfa-läsare läsa för innehållet. Alfa-läsare bör vara någon du litar på. De bör ge feedback utan att vara överdrivet kritiska eller försöka pressa dig att ta din berättelse i en annan riktning. De förstår att din bok inte är helt polerad och förfinad. Alfa-läsare bör kunna ge den typ av feedback som du ber om. De bör ställa frågor och ge djupgående förklaringar till dina egna frågor i stället för att bara svara ”ja” eller ”nej”.

Är jag redo för en Alpha?
Alpha-läsare hjälper dig att spola ut handlingen, karaktärerna och trovärdigheten i din bok. Om du fortfarande arbetar med konceptuella detaljer är din roman troligen inte riktigt redo för en alfa-läsare. Om du däremot har några kapitel färdigställda efter bästa förmåga, kan det hjälpa dig att be din alfa-läsare att ta en titt och upptäcka tidiga problem innan de blir gigantiska, gapande problem. Om du ska ge din alfa-läsare delar av ditt mästerverk medan du skriver det, försök att ligga två eller tre kapitel före.

Du kommer dock att vilja överväga att be en läsare som inte är din målgrupp att granska ditt mästerverk också. Det betyder inte att de har noll intresse för din genre; men det bör inte vara deras förstahandsval. Det finns två huvudskäl till detta. Det första: Om de berättar att de inte kunde lägga ner den vet du att du har något fantastiskt. För det andra är de mer benägna att notera styrkor och svagheter i din roman. Läsare som inte nödvändigtvis är intresserade av ditt ämne tenderar att fokusera på andra saker som grammatik, handling och karaktärsutveckling. Detta betyder inte att du ska välja någon som hatar romantik för att läsa din paranormala romantik. Men… att be trettonåriga Stacy läsa din fullständiga historia om Charles Lindberg är osannolikt att det kommer att resultera i en konstruktiv recension.

Vad alfabetiker fokuserar på
För att skicka din älskade roman till din alfaläsare bör du verkligen tänka på vilken typ av feedback du vill ha. Du kanske bara vill ha allmän feedback. Det är helt okej, men det är viktigt att kunna ställa specifika frågor, till exempel: ”Tyckte du att dialogen i köksscenen var realistisk? Är min ton rätt? Verkar reaktionerna på avslöjandet i kapitel 2 vara på sin plats?”. Faktum är att om du inte kan komma på en enda specifik sak som du vill ha feedback på, bör du kanske ompröva om du är redo för en alfa-läsare överhuvudtaget.

Exempel på frågor
Typiskt sett bör de frågor som du kan ställa kretsa kring intresselöshål, trovärdighet, faktagranskning, underutvecklade karaktärer, originalitet, dialog, tempo och övergripande struktur. Här är några exempel på frågor som du kan ställa till alfa-läsare:

• Känner du att handlingen rör sig i ett logiskt och begripligt tempo?
  • Har någon del av handlingen tråkigt eller verkat förhastat? Var några delar för långa, korta, onödiga eller underutvecklade? Förklara gärna.
  • Vad är din favoritdel av boken hittills? Varför?
  • Vad är din minsta favoritdel? Varför?
  • Är dialogen mellan karaktärerna naturlig, flytande och realistisk?
  • Vem är din favoritkaraktär? Varför?
  • Vem är din minst favoritkaraktär? Varför?
  • Är någon av karaktärerna underutvecklad, underutvecklad eller bristfällig? Förklara.

Det är kanske inte alltid realistiskt att använda en alfabetisk läsare. Det är okej! Men genom att be en alfaläsare att utvärdera ditt arbete under arbetets gång kan du upptäcka att du fångar upp små problem som kunde ha utvecklats till mycket större problem. Det kan också hjälpa dig att ompröva hur du skildrar scener, karaktärer och berättelsen innan du upptäcker att ditt mästerverk på 500 sidor kanske inte är så tydligt skrivet som du först trodde.

Och när du känner att din bok blir mer polerad kan du börja titta på betaläsare. Erfarna betaläsare vet hur man kan vara mycket specifik i sin feedback för att hjälpa till att föra handlingen framåt. Många kommer att hjälpa till att påpeka grammatik såväl som stavningsproblem.

Det kan tyckas vara en lång väg att få din bok i händerna på massorna, men ju mer finjustering du gör nu, desto bättre kommer dina läsare att älska den!

Är du redo för en beta-läsare?
Det är bara du som vet när du är redo! Och när du är det finns vi här för att hjälpa dig att hitta de perfekta läsarna för din genre. Visste du att vi kan anpassa dina läsare så att de matchar din förväntade demografi? Män, kvinnor, födelseland, bosättningsland, genrer, vad som helst och vi kan tillhandahålla det.

Vet du också att många författare gör flera omgångar av betaläsning? Det bidrar till att säkerställa att de ändringar som gjorts utifrån betas feedback första gången var fullständiga.

Våra priser för betaläsare är följande:

En betaläsare kostar 85 dollar.

Vi erbjuder också betaläsning i en grupp om tre personer för 150 dollar.

Detta ger dig möjlighet att jämföra och kontrastera olika synvinklar, upptäcka saker från en läsare som en annan kanske har förbisett och ger dig en bättre uppfattning om hur ditt arbete tas emot.

Alla beta-läsningar kommer att slutföras inom tre veckor efter det att vi mottagit ditt manuskript.

Vårt mål är att ge våra författare hjälp av högsta kvalitet och värde för pengarna som spenderas.

Kontakta oss när som helst med frågor eller för att få hjälp.

Hör vad andra författare har sagt om sin betaavläsningserfarenhet!

Tack för din hjälp med mina speciella omständigheter och det snabba svaret från betaläsaren. – Karen

Tack så mycket! Var snäll och utsträck mitt tack till din betaläsare. Hennes insikter var utmärkta och kommer att hjälpa mig att förbättra min berättelse. – Z. B.

Förhållandet är lärorikt. Jag är glad att vi gick tillbaka till återkommande läsare eftersom de bekräftar att det fanns förbättringar på de områden som jag och min redaktör riktade in oss på. – M. T.

Wow! Det gick snabbt! 😉 Jag älskade återkopplingen och kritiken… Jag tänkte mig bara några kommentarer i en Word-fil, så ni gjorde mer än vad ni kunde med en djupgående rapportering! Jag har sjungit era lovord över på Goodreads, så förhoppningsvis kommer någon att få upp ögonen för er och några affärer kommer åt ert håll snart. 🙂 Tack så mycket igen! Dessa berättelser kommer att bli bättre tack vare er, och jag ska se till att kontakta er igen i oktober nästa år när jag publicerar dem så att ni alla kan få era kostnadsfria e-böcker. (Fördelarna med att vara självpublicerad…) – Jack

Jag kommer att använda alla dessa kommentarer för att förbättra min berättelse. Jag kommer definitivt att använda mig av era tjänster igen. – Georges E.

Vilken underbar och nödvändig tjänst ni tillhandahåller – detta är precis den typ av feedback som jag hoppades på. Om det är möjligt, skulle du kunna tacka betaläsarna från mig, och särskilt vidarebefordra mitt tack till den andra läsaren (EML36) för de grundliga kommentarerna och insikterna? Genom att kombinera de tre personernas synpunkter och tankar har jag nu en viss indikation på vad som fungerade och vad som kommer att behöva revideras. Jag hoppas att jag snart kan använda mig av ert företag igen. Med all lycka. – David A.

Tack så mycket för dessa rapporter. Jag gillar hur de är utformade och de är till stor hjälp för mig. – Cristelle C.