ENTRADA BOOK REVIEWS

Alpha Readers vs. Beta Readers

Je hebt dagen, weken, maanden of zelfs jaren gezwoegd op je geliefde roman. Als je hebt gewerkt om uw verhaal te scherpen om het beste van uw vermogen, het zoeken naar testlezers is uw volgende stap. Als je nieuw bent in de schrijfwereld, kunnen de labels die aan deze behulpzame proeflezers zijn toegekend een beetje verwarrend zijn. Laten we dus met de basis beginnen.

Wat is een alpha-lezer?
Er zijn verschillen tussen alfa- en bètalezers. Beta-readers geven een grondige evaluatie van uw bijna voltooide roman. Zij zijn een van de laatste hoepels waar je doorheen springt voor publicatie. Bètalezers laten u zien hoe uw potentiële publiek uw werk zal ervaren. Sommige auteurs gebruiken bètareaders als een laatste beoordeling voor publicatie. Alpha lezers komen echter al veel eerder. Alpha lezers lezen de eerste opzet van je boek in fasen. Ze kunnen de hele eerste opzet in één keer lezen, een paar hoofdstukken lezen terwijl je ze schrijft, en/of de volgende paar fasen van je conceptboek lezen. Alpha lezers geven meer kritiek dan een publieksperceptie. Ze zijn op zoek naar plotgaten, karakterfouten, en onderontwikkelde levering. Interpunctie en grammatica kunnen in latere versies aan de orde komen, maar in het begin moet uw alfalezer lezen voor de inhoud. Alpha lezers moeten iemand zijn die je vertrouwt. Ze moeten feedback geven zonder overdreven kritisch te zijn of u onder druk te zetten om uw verhaal in een andere richting te sturen. Ze begrijpen dat uw boek nog niet volledig gepolijst en verfijnd is. Alpha lezers moeten in staat zijn om het soort feedback te geven waar je om vraagt. Ze moeten vragen stellen en diepgaande uitleg geven op je eigen vragen in plaats van alleen “ja” of “nee” antwoorden.

Ben ik klaar voor een Alpha?
Alpha-lezers helpen je om het plot, de personages en de geloofwaardigheid van je boek uit te werken. Als u nog bezig bent met het uitwerken van conceptuele details, is uw roman waarschijnlijk nog niet klaar voor een alpha reader. Maar als u al een paar hoofdstukken zo goed als klaar heeft, kan een alfareader u helpen om problemen te ontdekken voordat het grote, gapende problemen worden. Als u uw alfalezer stukjes van uw meesterwerk gaat geven terwijl u het schrijft, probeer dan twee of drie hoofdstukken vooruit te blijven.

U kunt echter ook overwegen om een lezer die niet tot uw doelgroep behoort te vragen om uw meesterwerk te lezen. Dit betekent niet dat ze geen belangstelling hebben voor uw genre, maar het moet niet hun eerste keus zijn. Daar zijn twee belangrijke redenen voor. De eerste: als ze je vertellen dat ze het niet konden neerleggen, weet je dat je iets geweldigs hebt. Ten tweede is de kans groter dat ze de sterke en zwakke punten van je roman opmerken. Lezers die niet per se geïnteresseerd zijn in je onderwerp hebben de neiging om zich te concentreren op andere dingen zoals grammatica, plot, en karakterontwikkeling. Dit betekent niet dat je iemand met een hekel aan romantiek moet kiezen om je paranormale romance te lezen. Maar… als u de dertienjarige Stacy vraagt om uw complete geschiedenis van Charles Lindberg te lezen, zal dat waarschijnlijk niet resulteren in een constructieve recensie.

Waarop alfa’s zich richten
Voordat u uw geliefde roman naar uw alfalezeres stuurt, moet u goed nadenken over het soort feedback dat u wilt. Misschien wilt u alleen algemene feedback. Dat is prima, maar het is belangrijk om specifieke vragen te kunnen stellen, zoals: “Vond je de dialoog in de keukenscène realistisch? Is mijn toon juist? Zijn de reacties op de onthulling in hoofdstuk 2 juist?” In feite, als je niet kunt komen met een enkel specifiek ding waar je feedback over wilt, kun je heroverwegen of je überhaupt klaar bent voor een alfa-lezer.

Voorbeeldvragen
Typisch, vragen die je zou willen stellen moeten draaien om plotgaten, geloofwaardigheid, fact-checking, onderontwikkelde personages, originaliteit, dialoog, tempo en algemene structuur. Hier zijn een paar voorbeelden van vragen die u aan alfalezers kunt stellen.

• Heeft u het gevoel dat het plot zich in een logisch en begrijpelijk tempo beweegt?
  • verveelden sommige delen van het plot u of kwamen ze gehaast over? Waren er delen te lang, te kort, onnodig of onderontwikkeld? Leg uit.
  • Wat is uw favoriete deel van het boek tot nu toe? Waarom?
  • Wat is uw minst favoriete deel? Waarom?
  • Is de dialoog tussen de personages natuurlijk, vloeiend en realistisch?
  • Wie is uw favoriete personage? Waarom?
  • Wie is uw minst favoriete personage? Waarom?
  • Zijn er personages onderontwikkeld, uitgewerkt of ontbrekend? Leg uit.

Een alfalezer gebruiken is niet altijd realistisch. Dat is niet erg! Maar als u een alfalezer vraagt om uw werk te beoordelen, ontdekt u misschien kleine problemen die zich tot veel grotere problemen hadden kunnen ontwikkelen. Het kan je ook helpen om nog eens na te denken over hoe je scènes, personages en het verhaal neerzet voordat je erachter komt dat je meesterwerk van 500 pagina’s misschien niet zo duidelijk geschreven is als je eerst dacht.

En als je eenmaal het gevoel hebt dat je boek steeds meer gepolijst raakt, ga dan op zoek naar bètareaders. Ervaren bètareaders kunnen heel specifiek zijn in hun feedback om het plot vooruit te helpen. Het kan een lange weg lijken om je boek in handen van de massa te krijgen, maar hoe meer je nu afstemt, hoe beter je lezers het zullen vinden!

Klaar voor een bètalezer?
Alleen jij zult weten wanneer je er klaar voor bent! En als u er klaar voor bent, helpen wij u de perfecte lezers voor uw genre te vinden. Wist u dat wij uw lezers kunnen aanpassen aan uw verwachte demografie? Man, vrouw, land van geboorte, land van verblijf, genres, noem maar op en wij kunnen het leveren.

Wist u ook dat veel auteurs meerdere rondes van beta-lezen doen? Dat helpt ervoor te zorgen dat de wijzigingen die op basis van de beta’s feedback de eerste keer was compleet.

Onze beta-lezer prijzen zijn als volgt:

Een beta-lezer is $85.

Wij bieden ook bètareading in een groep van drie voor $150.

Dit stelt u in staat verschillende gezichtspunten te vergelijken en te contrasteren, items van de ene lezer te ontdekken die de andere misschien over het hoofd heeft gezien en u een beter idee te geven van hoe uw werk wordt ontvangen.

Alle bètalezingen worden binnen drie weken na ontvangst van uw manuscript voltooid.

Het is ons doel onze auteurs de hoogste kwaliteit hulp en waarde voor het bestede geld te bieden.

Contacteer ons op elk moment met vragen of voor hulp.

Hoor wat andere auteurs hebben gezegd over hun beta-lees ervaring!

Dank voor uw hulp met mijn speciale omstandigheden en de tijdige reactie van de beta-lezer. – Karen

Dank je wel! Mijn dank gaat uit naar uw bètalezeres. Haar inzichten waren uitstekend, en zullen mij helpen mijn verhaal te verbeteren. – Z. B.

De feedback is leerzaam. Ik ben blij dat we terug zijn gegaan naar de herhalingslezers, omdat zij bevestigen dat er verbeteringen zijn op de gebieden waar ik en mijn redacteur ons op hebben gericht. – M. T.

Wauw! Dat was snel! 😉 Ik hield van de feedback en de kritiek… Ik had me net wat commentaar in een Word-bestand voorgesteld, dus jullie gingen verder dan dat met een diepgaande rapportage! Ik heb jullie lof toegezongen op Goodreads, dus hopelijk krijgt iemand de hint en komen er snel wat zaken jullie kant op. 🙂 Nogmaals heel erg bedankt! Deze verhalen zullen beter worden dankzij jullie, en ik zal jullie zeker weer contacteren in oktober wanneer ik ze publiceer zodat jullie allemaal jullie gratis eBooks kunnen krijgen. (De voordelen van het zelf-gepubliceerd worden…) – Jack

Ik zal al deze opmerkingen gebruiken om mijn verhaal te verbeteren. Ik zal zeker weer van uw diensten gebruik maken. – Georges E.

Wat een prachtige en noodzakelijke dienst die u levert – dit is precies het soort feedback waar ik op hoopte. Als het mogelijk is, zou u dan de bètalezers voor mij willen bedanken, en in het bijzonder mijn dank aan de tweede lezer (EML36) willen overbrengen voor de grondige commentaren en inzichten? Door de standpunten en gedachten van de drie te combineren, heb ik nu een indicatie van wat werkte en wat zal moeten worden herzien. Ik hoop binnenkort weer van uw bedrijf gebruik te maken. Het allerbeste. – David A.

Dank u zeer voor deze verslagen. Ik hou van hoe ze zijn gemaakt, en ze zijn van grote hulp voor mij. – Cristelle C.